Како смо убили Арчибалда Рајса (наставак "Како смо појели сами себе"-2)
КАКО СМО ПОЈЕЛИ САМИ СЕБЕ-случај други
Родолф Арчибалд Рајс-странац који нас је волео више него ми сами себе
Арчибалд Рајс (Rudolph Archibald Reiss)
Огледало ћути, не коментарише, и ако се понекад у неком историјском делићу времена погледамо у њега и згрожени стресемо.
Те давне 1875. године Арчибалд
Рајс (Rudolph Archibald Reiss) рођен у
јужнонемачкој покрајни Баден, као осмо од десеторо деце породице Рајс
(Фердинанда и Паулине Рајс) , није ни сањао да ће његов животни пут бити везан
за једну малу земљу, којој ће дати све што има, па и буквално своје срце.
Доктор хемије у 22. години
живота, доцент одсека за фотографију, и редовни професор криминалистике
Универзитета у Лозани на позив српске Владе долази 1914.године да документује,
посведочи, и забележи аустоугарске, бугарске и немачке злочине у ратом
разореној Србији над становништвом. Убрзо он бива много више, сведок једног
народа коме се диви, обожава српског сељака кога уздиже на ниво спартанског
мученика и ратника, прати га и подржава, и као нико без фразологије и
непотребног кићења српског
војника-сељака поставља на пијадестал храбрости, морала, и жртве у Првом светском
рату.
Међутим у послератним
годинама Рајс упознаје и ону „другу Србију“, са неверицом гледа свог спартанца
српског сељака како проси на улици у Београду и продаје своје ордење да би се
прехранио, богаћење првих српских привредника „сада би рекли тајкуна“ њихову обест и разврат, омладину која се
одаје пороцима, и корупцији на сваком месту.
Карикатура
из 1927. године на којој Победника за руку ка Горњем граду води ондашњи градоначелник
Београда г. Коста Кумануди.
Он записује следеће: „Вративши се у отаџбину после победе, у којој
нису учествовали, ваши интелектуалци су тежили да управљају свим пословима. Сељаци
њима нису ништа значили иако су чинили огромну већину у Србији, а војници, творци
победе, за њих су били “простаци”, добри да млате непријатеља и гину, и ни за шта
друго… Уместо да делује позитивно ваша интелигенција је деловала негативно. Уместо
да гради, она је разграђивала. Она је жариште трулежи и искварености, од чега толико
трпите. Ако јој допустите да настави, земља вам је изгубљена“ –“Чујте Срби, чувајте се себе”.
Желео је да оде из Србије како сам наводи за лист „Политику“: „Али, свако стрпљење има својих граница. И моје је исцрпљено до
најдаљих граница. Мој рад се толико омета и багателише, да ми се довољно ставља
на знање како вам више нисам потребан“. Рајс даље објашњава како је са
пријатељима из многих београдских друштава годину дана радио на организацији
прославе десетогодишњице пробоја Солунског фронта: „Међутим, господин др. Маринковић, не обавештавајући о томе одбор,
негирао је цео тај посао. Одређен је један нови одбор који ће да припреми
прославу. А прослава је заказана за осми октобар. Зашто? Какав је то знаменити
дан осми октобар у историји вашега народа ?“.
Био је топао августовски
дан 1929.године, Рајс се ипак повлачи у свој кућерак на Топчидеру „Добро поље“,
уморан, разочаран али и даље са вером у људску доброту. Поред куће пролази
земљани путељак, тог дана диже се велика прашина јер комшија упорно пролази
колима и ако га је Рајс замолио да то не чини јер сва прашина улази код њега у
двориште. На поновну уљудну молбу комшији Рајса његов комшија Милан Капетановић (који је
иначе рат провео у иностранству, а као награду
добио је место министра грађевине. Исти тај биће и шеф сервиса за репарације у Берлину и Висбадену)
„слатко“ опсова. Од стреса изазваног некултурним понашањем Рајс добија мождани
удар и убрзо умире.
Рајс одлази у легенду, постаје
небески анђео чувар вољеног српског сељака ратника, његово срце однесено је у
урни на Кајмакчалан, где је сахрањено заједно са осталим ослободиоцима
Солунског фронта (бива уништено од стране бугара у Другом светском рату), а он
бива сахрањен на топчидерском гробљу са почастима и мноштвом народа.
„Овде у овој урни, на врху Кајмакчалана
Златно срце спава,
Пријатељ Срба из најтежих дана,
Јунак Правде, Истине и Права,
Швајцарца Рајса, ком` нек је
слава.“
И
ако је његова кућа проглашена за споменик културе, није испоштована његова последња жеља
да иста буде дом ратним војним ивалидима, већ у њему живи нека породица, а кућа је урушена и јавности непозната.
Коментари
Постави коментар